Reveel kopplar ihop turistinformation och AI
Sebastian Mellblom har tillsammans med tre andra unga personer utvecklat den digitala guiden Reveel som erbjuder resenärer i olika länder info om olika resmål på 28 olika språk.
Affärsidén bakom Reveel är i grunden simpel: olika attraktioner lägger via ett enkelt verktyg, kallat Reveel Studio, in sitt material i tjänsten som sedan används av besökare via en app i telefonen. Det innebär till exempel att attraktionerna inte längre regelbundet behöver trycka upp kartor och annat material och att allt innehåll kan uppdateras smärtfritt.
– En av våra grundidéer var att besökarna inte själva ska behöva ladda ner en separat app för att få tillgång till guideböckerna. I stället räcker det med att läsa av en QR-kod för att tjänsten ska öppnas direkt i telefonen. För den som vill har vi givetvis också en separat app tillgänglig för Android och iOS, säger Sebastian Mellblom.
Han konstaterar att han var förbluffad över hur lite konkurrens det finns i den här nischen internationellt.
– De flesta konkurrenter satsar endast på till exempel audioturer eller biljetter. Vi vill vara länken som erbjuder hela paketet. För våra presumtiva kunder erbjuder vi en enkel lösning eftersom de ju redan har alla bilder och all info som behövs – men ingen kanal att visa materialet på, säger Mellblom.
Tiotals språk i skrift och tal
Mellblom konstaterar att statistiiskt sett deltar allt färre människor i traditionella guidade turer eller turer med audioguider.
– Med Reveel kan sevärdheterna skapa smarta, digitala guidade turer på många språk och i realtid upprätthålla all information om målet. På det här sättet kan de nå nya kundgrupper och avsevärt förbättra sin servicenivå, säger han.
Artificiell intelligens, AI, är förutom att det är ett av dagens buzzwords, även en hejare på att översätta. Genom att koppla in den datorkapaciteten i Reveel kan sevärdheterna via plattformen erbjuda guideböcker på 28 olika språk utan extra arbete för kunderna.
– Våra kunder är verkligt glada över att de får tillgång till mängder av språk. Eftersom översättningar den traditionella vägen kostar och är en långsam väg att gå, är attraktionernas språkurval vanligtvis begränsat. Nu kan användarna automatiskt få informationen till sin telefon på det egna språket, både som skriven och talad text, säger Mellblom.
Målet över 250 kunder i år
Mellblom säger att styrkan med Reveel är att det för enskilda attraktioner är dyrt och långsamt att utveckla egna digitala lösningar. Med en allmän plattform som underhålls och utvecklas av en extern partner är däremot steget in i den digitala världen både kort och förmånligt.
– Vi har ingen startavgift, kunderna betalar månadsvis och kan säga upp tjänsten när de vill. Vi har nu över 50 kunder, exempelvis Helsingfors stad, och hittills har ingen kund sagt upp prenumerationen. Totalt har hundratusentals resenärer redan använt sig av tjänsten, säger Mellblom.
Målet för i år är enligt Mellblom att plattformen ska användas av 250 attraktioner i Norden och Europa. Femårsplanen är dock på ett helt annat plan; i slutet av 2029 ska Reveel ha 10 000 kunder.
– En styrka med vår produkt är att användarna också kan ge feedback som kan användas för att utveckla en viss guidekarta. I Domkyrkan i Helsingfors gav till exempel en musikprofessor tilläggsinformation om en orgel i kyrkan. En solskenshistoria är ett italienskt slott som övergick till vår plattform på 11 dagar och även bjöd oss in för att berätta om vår tjänst när de öppnade ett nytt parkområde, säger han.
One-stop shop i telefonen
Reveel grundades 2022 av honom och bollplanket Robin Kanerva tillsammans med IT-gurun William Helmenius och barndomsvännen Fredrik Fazer.
Intäkterna kommer åtminstone till en början huvudsakligen via prenumerationer på tjänsten, men Reveel kan lika väl utvidgas till att också vara en biljettbutik till attraktioner.
– Då har resenärerna en verkligt one-stop shop i sin telefon och i det fallet får vi en liten kommission på biljettintäkterna. Egentligen är det endast fantasin som sätter gränser för vad allt vår plattform kan användas till, säger Mellblom.
Han betonar att Reveel har byggts upp så att verksamheten står på en stabil grund.
– Vi satsar 90 procent på det vi vet att vi kan och 10 procent på olika hugskott som eventuell kan bli något. I många startups är relationen omvänd, framför allt då pengarna låg löst före pandemin. Därför byggde vi först en produkt som fungerade bra på några platser innan vi på allvar började hämta in riskkapital för att utvidga verksamheten, säger Mellblom.
Mångdialektal
Mellblom har en internationell bakgrund i form av att pappan är finländare och mamman från Skåne. Några år i Tasmanien i pubertetsåldern via pappans jobb gjorde också mycket för att öppna upp ögonen för andra kulturer.
– Åren gav mig en flytande engelska men också en dialekt som jag har försökt slipa bort i mitt vanliga tal, alla kunder förstår sig inte på den dialekten. Hemma talade jag finska med pappa och skånska med mamma, så jag hade i början lite svårt också att tala finlandssvenska. Jag talar faktiskt finska med min bror för vi har helt enkelt haft svårt att bestämma vilken svensk dialekt vi skulle tala, skrattar han.
Musik är ett av Mellbloms stora intressen, och som tonåring hade han en YouTube-kanal på vilken han presenterade egen musik. De kunde ha några hundra tittare tills en sång på flera olika språk och dialekter fick tusentals klick.
– Ironiskt nog är den populäraste videon en som jag gjorde på 15 minuter och i vilken jag gick igenom typiska finska egenheter på ”rally english”. Den fick en halv miljon tittare och en internationell följarskala som jag upprätthöll ett par år. Tillsammans med en kompis spelar jag ännu ibland på olika fester och mindre evenemang för att det är roligt, säger han.
Bo Ingves
Business journalist
Niord publicerar olika artiklar bl.a. om ekonomin i Finland, teknologin, yrkeslivet, högskolestudier och Niordare.
Niord är en svenskspråkig förening för ekonomer i Finland. Vi har cirka 3800 medlemmar och är en del av service- och intresseorganisationen Finlands Ekonomer. Som medlem i Niord får du ta del av ett brett program med fokus på kompetensutveckling och personlig utveckling.