Ser viktig roll för kreativitet inom marknadsföring och affärer
Jämfört med många andra som jobbar med marknadsföring och företagsstrategier har Sarah Väre en lite annorlunda bakgrund, där hon efter gymnasiet i första hand riktade in sig på olika konstnärliga utbildningar och arbetsuppgifter. Bland annat studerade hon skådespeleri på en folkhögskola i Karis, men hon insåg tidigt att livet som skådespelare inte var för henne.
– Jag trivdes med att uppträda, men ville inte stå på scen kväll efter kväll och göra samma sak. Jag saknade också en mer akademisk utmaning, så jag började studera konstvetenskap vid Åbo Akademi med företagsekonomi som biämne.
Studierna i konstvetenskap och marknadsföring varvades med en vistelse i USA och sedan vidare till Oslo där hon arbetade för Finsk-norsk kulturinstitutt.
– Där märkte jag att jag ändå inte bara ville berätta om andra som gör kreativa saker, utan jag ville göra något kreativt själv. Under min tid i USA upptäckte jag att marknadsföring kan vara väldigt kreativt, så jag tog en magister i strategisk marknadsföring vid Hanken.
Studierna vid Hanken ledde vidare till arbete inom Wärtsilä, där hon bland annat jobbade som marketing manager på kraftverkssidan med ansvar för marknadsföringen i Europa och Afrika.
– Mycket av mitt arbete på Wärtsilä gick ut på att ordna olika evenemang för våra kunder. Efter åren i energibranschen började jag doktorera i marknadsföring på Hanken, men jag hann bara vara där i ett år innan jag blev värvad av en reklambyrå. Sedan dess har jag varit en rätt inaktiv doktorand.
På reklambyrån jobbade hon i drygt ett och ett halvt år – först som copywriter och sedan som key account manager – innan hon valde att starta sitt företag Väre & Co inom marknadsföring och kommunikation.
– Jag kände ganska tidigt när jag kom in i arbetslivet att jag ville starta eget och bli företagare på heltid. Jag vill ha friheten att bestämma över mig själv och mitt arbete – att ingen annan ska definiera vad min roll är. Jag startade eget våren 2019 och efter tre och ett halvt år trivs jag fortfarande väldigt bra.
Vilka typer av uppdrag har du?
– Jag hjälper i huvudsak B2B-företag i expertbranscher med deras marknadskommunikation. Det är ofta företag inom IT, finance, energi och medicin. Dels erbjuder jag strategisk sparring, men också marknadsföringsinnehåll, det vill säga skrivet material och videomaterial på tre språk: finska, svenska och engelska. Jag drar också föreläsningar och workshops och modererar olika evenemang som företag eller organisationer ordnar.
Oavsett om det handlar om strategier eller kommunikation anser Sarah Väre att kreativitet är viktigt.
– Kreativt tänkande behövs både i kommunikationen och på ett mer strategiskt plan, när man ska försöka skapa ny business. Det handlar bland annat om att ta steget från sin ”business as usual” och sina kassakor till att göra något på ett nytt sätt eller att berätta saker med en annan ton eller med en annan visuell framtoning.
Vilka trender tycker du dig se inom marknadsföring?
– I dag handlar marknadsföring mer och mer om sådant ingenjörer tycker om att ägna sig åt – allt har blivit väldigt datadrivet. På samma gång blir det också allt viktigare att sticka ut med ett bra innehåll. Visst, för att du ska nå ut behövs algoritmer och data, men du behöver också skilja dig ur mängden.
Förutom att den måste vara kreativ – vilka andra egenskaper ska bra marknadskommunikation ha enligt dig?
– Jag brukar alltid utgå från att mottagaren av all kommunikation är en människa. Säg att vi har att göra med ett it-företag som säljer programvara – då vill vd:n veta hur det här kan leda till ökad försäljning, medan den som ska använda programvaran vill ha reda på allt det praktiska. Att möta människor på rätt nivå i kommunikationen är lika viktigt inom B2B som inom B2C.
Fredrik Rosenqvist
frilansande kommunikatör
Niord publicerar regelbundet nyheter och artiklar från ekonomibranschen i Finland
Niord är en svenskspråkig förening för ekonomer i Finland. Vi har cirka 4000 medlemmar och är en del av service- och intresseorganisationen Finlands Ekonomer. Som medlem i Niord får du ta del av ett brett program med fokus på kompetensutveckling och personlig utveckling.