TikTok-stjärnan Jennifer på utbyte i Thailand
Att Jennifer Käld – eller Jennifer Erica som hon är mer känd som på sociala medier – skulle välja marknadsföring som sitt huvudämne på Hanken var ingen skräll. Hon har varit professionell eller åtminstone semiprofessionell influencer sedan hon var 16 år och följs av flera miljoner människor världen över.
– I och med att mitt jobb vid sidan av studierna handlar om just marknadsföring kändes det naturligt att välja det som huvudämne. Jag är ju fortfarande aktiv med mina sociala medier och har sagt att jag ska fortsätta med det så länge det är roligt.
Men med tanke på de stora framgångar du redan nått, finns det verkligen något du kan lära dig av kurser i marknadsföring?
– Absolut! Det jag sysslar med handlar mest om sociala medier och digital marknadsföring ur ett influencerperspektiv. Genom att studera marknadsföring får jag lära mig massor om marknadsföring ur ett företagsperspektiv.
Att Jennifer valde att åka till Thailand på utbyte hänger delvis samman med att Sydostasien är en rätt bildskön del av världen. Det är enkelt uttryckt lite lättare att ta snygga filmer till sina sociala medier på en strand på Bali än på ett campusområde i Tyskland.
– Men först och främst vill jag åka till Asien för att det är en intressant och väldigt annorlunda marknad som jag vill lära mig mer om.
Jennifer finansierar delvis sina utbytesstudier genom ett stipendium på 300 euro från Niord. Niord delar årligen ut 50 stipendier för just utbytesstudier eller praktik.
Hur bor du i Bangkok?
– Jag och min rumskompis bodde först i ett residens som universitetet rekommenderade, men vi kände oss inte alls hemma där. Det fanns kackerlackor överallt och det var inte alls fräscht. Så vi hittade ett annat boende på Airbnb som både är fräschare och ligger närmare skolan.
Vilka kurser läser du?
– Just nu läser jag bland annat grundläggande thailändska och en kurs som heter ”problem solving”. Den önskar jag att jag inte hade valt, den är rätt konstig. Den roligaste kursen jag läser är annars ”marketing planning and control”. Han som håller kursen är väldigt bra på att göra kursinnehållet intressant. Han var bland annat den som tog Starbucks till Thailand och Dunkin’ Donuts till Asien.
Hur är nivån på undervisningen jämfört med Hanken?
– Det är lättare här, även om vi har rätt mycket läxor. Sedan är förstås kursen i thailändska svår. Det är svårt med alla olika toner i språket. Slutprovet består bland annat av att man ska ha en tio minuter lång konversation med läraren på thailändska, så det ska bli spännande att se hur det går.
Hur ser skoldagarna ut?
– Vi har lektioner tre dagar i veckan, och då är vi i skolan från nio till fyra. De dagar vi är lediga reser jag mycket. Vi har varit både till Bali, Vietnam, Singapore och Langkawi i Malaysia. Just Bali är min favoritplats på jorden. Man får ett helt annat tankesätt när man kommer dit, alla är så ”zen”.
Vad hoppas du få ut av ditt utbyte?
– Framför allt en förståelse för hur marknadsföring och konsumentbeteende fungerar här i Asien. Det finns rätt stora skillnader jämfört med hur det är i Europa eller USA och jag tycker det är ett jätteintressant ämne. Sedan hoppas jag få resa, se mycket och träffa massor med fina människor.
Och vad tänker någon som redan hunnit bli en TikTok-stjärna göra i framtiden?
– Just syssla med digital marknadsföring och sociala medier, men kanske främst ur ett företagsperspektiv snarare än som influencer.
Niord är en svenskspråkig förening för ekonomer i Finland. Vi har cirka 4000 medlemmar och är en del av service- och intresseorganisationen Finlands Ekonomer. Som medlem i Niord får du ta del av ett brett program med fokus på kompetensutveckling och personlig utveckling.